Università di Torino
Sistema Bibliotecario di Ateneo
AperTO – La produzione scientifica di Unito online OASIS - Open Access Scholarly Information Sourcebook

AperTo >
Dipartimento di Scienze Sociali >
Articoli del Dipartimento di Scienze sociali >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2318/614

Authors: Paccagnella, Luciano
Title : La gestione della conoscenza nella società dell'informazione: il caso di Wikipedia
Issue Date: 2007
Publisher: Il Mulino
Location: Bologna
Page Number: 653-680
Other Identifiers: 10.1423/25796
Book series : 4
ISSN : 0486-0349
First page : 653
Last page : 680
Abstract: Born with the aim of creating an open and free encyclopaedia, with quality content, Wikipedia offers the opportunity to study the interactions between various dimensions of the information society from a sociological standpoint: technological, legal and cultural aspects. In particular, in Wikipedia we encounter the development of free software, the new legal means of safeguarding intellectual property, such as the copyleft licences and creative commons, hacker ethics and culture. The result of this encounter is a very complex organisation with social roles and regulations that operate at both a formal and an informal level. The functioning of Wikipedia and the attainment of its objectives is still an open question, beginning with the reliability of an encyclopaedia in which anyone, whatever their level of competence, can create or amend the items. Rather than offering definitive solutions to these problems, Wikipedia presents itself as a workshop in which the individuals can acquire the necessary cognitive resources for open management of knowledge in the information society.
Appears in Collections:Articoli del Dipartimento di Scienze sociali

Files in This Item:

File SizeFormat
La gestione della conoscenza - il caso di Wikipedia.pdf540,27 kBAdobe PDFView/Open




 

  contatti feedback disclaimer AperTO ospita i prodotti della ricerca caricati autonomamente dai propri utenti in accordo con il Regolamento sull'Open Access dell'Università di Torino. Chiunque ritenga che i contenuti presenti in AperTO violino propri diritti può aprire un ticket all'indirizzo http://www.oa.unito.it/oaticket/ indicando il nome dell'autore, il titolo del contributo contestato, l'identificativo fornito da AperTO per la sua citazione e le ragioni che fondano la richiesta. L'Università di Torino si impegna a valutare con sollecitudine le richieste di rimozione così ricevute; e si riserva al contempo di respingere quelle che appaiano infondate, eventualmente previa acquisizione di ulteriori informazioni. Sistema Bibliotecario di Ateneo Compagnia di San Paolo Cineca DSpace